måndag 30 augusti 2010

Nu är jag rätt ilsk

INSÄNDARE Hej Fredrik och hej Mona och alla ni andra personer som har, eller möjligen kommer att få, makt. Jag hoppas ni inte tar illa upp att jag duar er, det blir liksom lite personligare då, det är svårare för er att se mig som en siffra eller en tabell och kanske, kanske kan jag hoppas att ni förstår att jag är en människa med verkliga upplevda erfarenheter från dagens Sverige. Och jo – jag tror säkert att ni läser Politiskt Inkorrekt, att få tillgång till sannfärdiga nyheter har en tendens att bli vanebildande när man väl börjat läsa…

Precis som ni säkert har gjort, har jag också sett den tv-reklam som SD gjort och som TV 4 vägrade sända. Lite otäck och mörk tyckte jag först, men jag har nu insett att det är precis så otäck och mörk verkligheten för pensionärerna är i vårt land. Det är egentligen samma sak som den tandsköterska som ringde in till Karlavagnen i radio, och påpekade att pensionärer som har så dåliga tänder att de inte kan äta, inte har råd att laga dem, medan invandrare bara får påskrivet ett papper så betalar socialen tandläkarräkningarna. SD har ju faktiskt rätt, hur hemskt det än är och hur fel det än är att "ställa grupp mot grupp". För det är ju det det handlar om. Pengarna räcker inte till allt och vi måste välja vem som ska ha samhällets resurser.

Jag kommer just från en vårdplanering för en äldre mycket sjuk människa. Hon är så sjuk att hon kan dö i morgon, kanske lever hon två månader till. Hon är helt klar i huvudet, försonad med sitt liv och sin död, hon planerar för sina tillhörigheter och sin kommande begravning. Utan bitterhet, utan förnekelse, är hon lugn och trygg med sitt öde. Hon vet ju att vi alla ska dö och hon har fått ett rimligt långt liv, nog var det fullt av möda och sorger och allt blev inte som hon ville, men så är det ju för oss alla. Hon har gjort rätt för sig, aldrig fått ett bidrag mer än barnbidrag och bostadstillägg för pensionärer, aldrig legat samhället till last.

Hon har legat på sjukhuset en lång tid nu, vissa omständigheter i hennes sjukdom gör att hon inte kan vara ensam. Hon får en superb vård på sjukhuset av en helt fantastisk personal. Men så är det ju det att där kan hon nog inte ligga vecka ut och vecka in. Så i den situationen kommer kommunen in och ska planera för den vård hon kan behöva när hon kommer hem. Förstås är det så att hon gärna vill dö i hemmet istället för på sjukhuset, bara hon kan få den hjälp hon behöver. Tilläggas kan att hennes barn ställer upp mycket, men allt medicinskt osv. kan inte de sköta.

Och så sitter man där på vårdplaneringen, den gamla kvinnan är inte dum och förstår ju genast att det handlar om pengar. Att få någon hos sig dygnet runt i hemmet är nog inte möjligt, det blir för dyrt. En sköterska från teamet för vård av döende, det palliativa teamet, försöker moderera och lugna, hon märker ju genast hur orolig den gamla blir, hon som är så svag att hon knappt kan gå upp ur sängen. Så talar kommunrepresentanterna om korttidsboende och sjukhem, alla fattar ju att det är något de drar upp för att det är billigare. Och så det förnedrande, vad kan den gamla behöva hjälp med?

Här kommer nu något mycket förödmjukande och jobbigt, alla detaljer ska tas upp. Servera det och det till frukost, hjälpa med det eller det, allt för att räkna ut hur många minuter allt tar sammanlagt. Det ska vara på millimetern uträknat så det inte kostar för mycket. Tänk er själva Fredrik och Mona, att ni ligger där i sjukhussängen, så sjuka och så svaga, och så sitter det folk runt er som mycket tydligt ger uttryck för att ni inte får kosta för mycket…

Jag lämnar den gamla kvinnan med enda trösten att sjuksköterskan från palliativa teamet har en del att säga till om och att den gamla är i trygga händer hos henne.

Och nu är jag rätt ilsk. Varför har ni inte koll på samhällets resurser? Jag ska bara ta några exempel. Varför tillåter ni flyktingsmugglare att smuggla in folk i det här landet, folk utan id-handlingar, utan att kolla deras historier? Till livstids försörjning. Ni vet ju lika bra som jag som exempel, att av de 1000 somalier som kommit till Borlänge, så är 53 % analfabeter. De kommer aldrig att kunna försörja sig själva. Varför tillåter ni anhöriginvandring i den utsträckning ni gör? Utan att ens kolla DNA och identitet på folk.

Varför tillåter ni så många somalier, över hälften av dem i Göteborg om jag läst rätt, att skilja sig för att få större bidrag? Varför tillåter ni sådana som "Kaninmannen"? Bedragare som suger ut så mycket de kan av den välfärd vi i Sverige är vana vid ska gå till den som verkligen behöver den. Varför låter ni ensamkommande karlar komma hit som barn, utan att vare sig kolla ålder eller asylhistorier (som ofta är identiskt lika) eller DNA?

I Norge och Finland har man ju ålderbestämt och funnit att väldigt många av dem, även om man räknar frikostigt, är över 18 år. Sådana som flyktingsmugglare tjänar storkovan på, människosmuggling som är nära lierat med trafficing, narkotikahandel och terrorism. 3000 beräknade så kallade ensamkommande kostar samhället cirka 3,6 miljarder i år. (1900 kr per dygn plus sjuk- och tandvård och skola och vad det nu är). Det är helt friska karlar som kan äta själv och klä sig själv… men de ska ha en bemanning på en personal per karl!

Mina frågor är kort och gott – varför rensar ni inte upp i invandringsindustrin? Varför ställer ni inte mer krav på identitetshandlingar? Varför i hela världen har alla samhällets instanser sparkrav på sig utom just invandringsindustrin? Ja, jag säger industri för det är vad det är.

Och vet ni vad – den vårdplanering jag var med om idag är fullt jämförbar med hur det var förr i världen när man auktionerade ut fattiga och sjuka till den som tog dem billigast.

Upprörd vårdanställd

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt