tisdag 19 oktober 2010

PR-byrå frälsning för Marteus

Marteus

EXPRESSEN Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus har i flera utspel förfasat sig över alla de kritiska mail och läsarkommentarer hennes artiklar inbringar. Inte sällan från avsändare vars verklighetsbild skiljer sig från Marteus mångkulturella vanföreställningar.

Men frälsningen är här: Patrik Westander, VD på PR-byrån Westander, lanserar nämligen idag konspirationsteorin att det inte är vanligt folk som står för åsikterna på internet utan det är istället ”noggrant kalkylerat kampanjarbete av exempelvis en PR-firma, reklambyrå, eller ett politiskt parti” vi har att göra med. Där ”avsändaren kamoufleras för att aktionen ska framstå som en spontan gräsrotsrörelse med förankring i folkdjupen”.

Patrik Westander kallar sin konspirationsteori för astroturfing, och som en logisk följd av att SD har starkt stöd på internet är det enligt Westander SD som astroturfar mest. Ja, SD utgör till och med ett ”skolexempel”, spekulerar Westander vidare utan att redovisa några källor eftersom det är just spekulationer. Ann-Charlotte Marteus välkomnar konspirationsteorin. För inte kan väl svenskar tacka nej till svenskfientlighet, radikalfeminism och mångkulturalism?  

Jag hade inte en aning om att ordet existerade innan jag läste om det i kommentarsfältet, säger Ann-Charlotte Marteus. Men jag har länge haft en känsla av det funnits en form av organisation här. När jag skriver något om invandring så är det som att det går en signal någonstans. Dessutom märker jag att samma typ av argumentation dyker upp i många av de mejl som skickas till mig.

Sverigedemokraternas pressekreterare Eric Myrin avfärdar bestämt påståendet:

Tanken om att vi skulle sitta på ett kontor och beordra folk att kommentera artiklar, den ser jag som helt befängd. Snudd på konspiratorisk.

PrintFriendly Share




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt