fredag 29 oktober 2010

Somalisk snyfthistoria

BORÅS Mohamed Sheikh Nur och Laylo Hassan Shiiq lyckades båda ta sig till Sverige för att här återförenas med resten av respektive familj, vilket Migrationsverkets nya praxis satte stopp för. Nu ångrar Laylo att hon valde just Sverige att komma till.

Mohameds förväntningar på det nya landet blev inte riktigt som han hade tänkt sig. Han fick höra att så fort han fått uppehållstillstånd skulle resten av familjen kunna ansluta – fru och sju barn, som inte kan bevisa sin identitet och därmed inte får återförenas med sin far i Sverige. Barnen sägs ha varit helt inställda på att komma hit och när beskedet kom ska de ha blivit knäckta. Han säger att hustrun fått fysiska problem av ovissheten.

– Vi fick höra att Sverige var ett bra land. Jag sålde allt, men hade inte de 50 000 dollar som krävdes för att familjen skulle kunna fly tillsammans. Och våra vänner som reste till Holland har redan kunnat återförenas där.

Hade jag vetat att jag inte skulle få hit mina barn hade jag valt ett annat land i Europa.

Laylo Hassan Shiiq har sin treåriga dotter kvar i Somalia och är gravid igen. Hennes föräldrar är skilda och bor båda i Sverige.

– Jag trodde att allt skulle ordna sig i Sverige, att jag skulle kunna få hit min flicka och att jag inte skulle behöva vara orolig mer i livet.

Ny praxis

Sedan Migrationsverket började tillämpa en ny praxis har anhöriginvandringen från Somalia så gott som stoppats. Kravet om pass skärptes i mars, något som vållat rabalder bland somalier i Sverige. Anhöriga utan pass beviljas inte uppehållstillstånd. För att kunna återförenas med sina anhöriga i Sverige måste en person kunna styrka sin identitet. I stort sett alla familjeanknytningsärenden i år då det avser den somaliska gruppen slutar med ett avslag hos Migrationsverket.

Borås Tidning

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt