onsdag 19 januari 2011

Konverit i niqab vill stämma SVT-journalist på 2 milj.

GALENSKAP När man inte trodde det kunde bli värre. Nu får ni ta ett djupt andetag – än en gång. I höstas sände Uppdrag Granskning ett avsnitt som handlade om de fanatiska muslimerna (extrem-islamister) som klär sig i niqab och generellt lider av grav moralpanik. Man kallade reportaget för ”Svart polyester” med utgångspunkten varför ansiktsslöja väcker sådana starka känslor och vilka ”fördomar” det finns kring den.

Men att hitta fanatiska niqabs som ställde upp för intervjuer var inte lätt. Reportern Lina Makboul kämpade med detta och slutligen fick man tag på några bland annat en konverit, som inte gjorde något begåvat intryck. Vi har även för oss att man kallade henne för Marianne. Medan Lina försöker inleda intervjun är Marianne istället fullständigt panikslagen över att hennes ögon kanske syns. Det får bara inte hända. Folk kan ju känna igen henne. Sedan rullade hela reportaget på.

Stämmer på 2 miljoner kronor

Nu visar det sig att Marianne har lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt mot Uppdrag Granskning, mer specifikt mot tv-journalisten Lina Makboul. Marianne har drabbats av fullständig hybris och vill ha 2 miljoner i skadestånd.

Varför?

Enligt Marianne var villkoret att hennes ögon inte skulle synas och att hon därmed inte skulle kunna identifieras samt att hon skulle godkänna tagningen innan sändning. Enligt Marianne är hennes syster, en SVT-fotograf och Lina Makboul själv vittne till denna överenskommelse som åberopas som bevisning.

Nu säger hon i sin stämning att hennes ögon syntes och för det är hon hånad överallt. Tillika känner hon sig förnedrad av inslaget och att det skapat fördomar mot islam. Hon vill i och med stämningen få upprättelse för att ”bli hel igen”.

- Programmet har fått allvarliga konsekvenser för mig, min familj och min mamma, skriver hon. Det har gett en felvinkling av muslimska kvinnor och smutskastat dem.

På vilket sätt menar du?

-Det är skitsnack att jag sett innehållet via mejl, säger kvinnan till Resume.se. Jag hade flera invändningar om det. Hon sa att jag inte skulle vara med i programmet och inte hann se inslaget, det är försent. Lina Makboul har helt knäckt mig inför svenska folket. Hade jag vetat att hon hade den här inställningen hade jag aldrig ställt upp. Jag ville visa svenska folket att vi inte är förtryckta.

Kvinnan berättar att hennes släkt tagit avstånd från henne efter programmet och att hon haft ett helvete.

- Jag har mått så jävla dåligt psykiskt.

Kvinnan hävdar i stämningsansökan att Lina Makboul brutit avtalet de kom överens om och visar på ett annat program för några år sedan med reportern, med liknande tendens, ”SFI-Sveriges farstu”. Där framställdes, enligt kvinnan, beslöjade muslimska kvinnor inte bara som okunniga och lata utan också som oärliga.

- Nu får det vara nog. Lina Makboul ska ställas inför rätta.

Lina i sin tur svarar:

- Det stämmer inte. Kvinnan har fått ta del av det hon sa i inslaget via mejl och har godkänt det. SVT får avvakta och be jurister titta på innehållet i ansökan.

Resume

PI orkar snart inte längre…..

Svart polyester

Mariannes moralpanik börjar ca 02:40 sek i del 1

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt