torsdag 14 april 2011

Bråk i riksdagssandlådan

POLITIK Tidigare i dag böjd Ylva Johansson (S) in Sven-Olof Sällström (SD) på sitt arbetsrum för att diskutera ett ärende i arbetsmarknadsutskottet, något Johansson sedan bestämt förnekat. Socialdemokraterna fortsätter att visa upp sina bästa sidor.

Bakgrunden ligger i att SD och den övriga oppositionen är överens om att kräva förändringar i a-kassan och detta skulle diskuteras på Johanssons rum.

Sällström förklarar i ett pressmeddelande:

– Det är ytterst uppseendeväckande att Ylva Johansson ljuger om vad som hände. När mötet ajournerades tog jag kontakt med Ylva Johansson i förhoppningen om att kunna klargöra partiets hållning så att ingenting skulle bli fel när den nya utskottstexten formulerades. Det vore ju olyckligt om landets arbetslösa inte skulle få bättre villkor pga att den övriga oppositionen inte har koll på hur de ska formulera majoritetstexten för att det ska bli just en majoritetstext. Ylva Johansson sa då till min förvåning ”kom med här”. Väl inne på Johanssons sammanträdesrum satte jag mig ned tillsammans med bl a MP:s Mehmet Kaplan och V:s Josefin Brink. Den enda som tycktes reagera var socialdemokraten Patrik Björk. Efter att han haft ett kort samtal med Ylva Johansson bad hon mig att lämna rummet. Jag förklarade då partiets hållning i frågorna och lämnade senare rummet.

– Jag förstår inte varför Ylva Johansson väljer att ljuga om det inträffade. Det är absurt att påstå att jag skulle ha kommit objuden till hennes arbetsrum. Jag utgår från att de andra ledamöterna från allianspartierna kan intyga min version. När jag kom tillbaka till sammanträdesrummet, medan de rödgröna satt kvar på Johanssons rum, diskuterade man just faktumet att jag blivit inbjuden av Socialdemokraterna. Jag vill dock förtydliga att vi inte haft några direkta förhandlingar med de andra oppositionspartierna och att det inte existerar något samarbete mellan SD och andra partier i riksdagen.

En längre artikel på Newsmill signerat Sällström finns också att tillgå.



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt