fredag 6 maj 2011

Mariehemsmordet gav 17 års fängelse och utvisning

MORD Lördagen den 16 oktober larmades brandkåren till en brand i en lägenhet på Mariehemsvägen i stadsdelen Mariehem i Umeå. I lägenheten låg en 57-årig man, mördad. Offret var lägenhets-innehavaren Roland Bergström, född 1953, och var illa åtgången. Bergströms slogs ner, blev skuren och sedan nära på uppeldad.

Polisen inledde direkt ett stort spaningsarbete och under de första veckorna anhölls en mängd personer varav några även häktades under en kortare period. Men de har släpptes en efter en och åklagaren avskrev misstankarna mot de sju personer som först anhölls. Istället hade man fullt fokus på en enda misstänkt gärningsman som senare häktades på sannolika skäl för mord. Han greps den 27 november och har varit granne med Bergström eller åtminstone bott i området.

Umeå tingsrätt dömde

  • Joel Kikuni Masudi, född 1988, från Demokratiska Republiken Kongo, för mord och brott mot griftefriden till fängelse 17 år samt därefter utvisning. Joel Kikuni ska utge skadestånd med 50 000 kronor i skadestånd till Roland Bergström mamma.

Åklagaren Anders Norberg hade yrkat på livstids fängelse, men Umeå tingsrätt valde att ge Kikuni ett tidsbestämt straff med 17 års fängelse, bara ett år mindre än det längsta tidsbestämda straff som kan utdömas.

Kikuni Masudi är ostraffad. I förhör påstod han att hans föräldrar blev mördade när han var tio år gammal och hävdade att han kidnappades för att bli barnsoldat i Kongo, men lyckades fly. Till sist skulle han fått kontakt med sin bror i Sverige och kom direkt till Umeå i juli 2007.

Mordet

Under rättegången framkom det att Joel Kikuni Masudi skulle köpa sprit av Roland Bergström på Mariehem, men när han upptäckte att han inte hade pengar med sig lämnade han lägenheten för att åka hem och hämta pengar. När han missade bussen har han berättat att han började höra röster i huvudet, plockade upp en gjutjärnsbit och gick tillbaka till Roland Bergström som han kort därefter dödade.

Joel Kikuni Masudi har i förhör beskrivit hur han gått till väga vid mordet på Bergström, och åklagare Stina Westman betraktade det som ett erkännande. Masudi hade varit på stadsbiblioteket och pluggat tidigare på dagen. Han bestämde sig sedan för att han ville festa på kvällen. I förhör har han uppgett följande: "Och sen.. åkte jag hem, satt jag i sovrummet.. och tänkte jag gå ut och festa. Och jag tänkte, okej jag känner en kille som säljer sprit som bor på Mariehem. Så promenerade jag, jag gick ut, jag åkte dit."

Bergström var först inte hemma när Masudi ringde på. Han bestämde sig för att vänta utanför i ungefär 20 minuter. När Bergström kom gående följdes de in i lägenheten. Med sig hade Masudi då en bit av ett gjutjärnsrör som han hittat på gatan. Det som bara skulle bli ett köp av sprit utvecklade sig snabbt till något helt annat. Männen hamnade i bråk med varandra. Det ska delvis ha gällt en mobiltelefon som Masudi skulle få köpa av Bergström. Efter en stunds diskussion gick Masudi till attack mot Bergström

"Jag vet inte vad som hade tog mig, jag fattar ingenting. Det är där som allt blev komplicerat. Det var.. det var som.. någonting som jag inte förstår hur det gick till. Jag tog metallbiten och slagit honom i huvudet och.. han duckade, jag minns det. Det tog inte så hårt. Och sen vi började bråka vi två. Jag och Bergström bråkade" har Masudi uppgett i polisförhör. Masudi ska sedan ha delat ut två knytnävsslag mot Bergström. Till sist ska han ha skurit honom i halsen, innan han hällde någon vätska över Bergström och försökte tända eld på hans kropp.

När Kikuni Masudi lämnade lägenheten hade han med sig hans mobiltelefon och plånbok. Branden som uppstod när Masudi tände på Bergströms kropp utlöste brandvarnaren i mannens lägenhet, vilket fick grannar att ringa räddningstjänsten, men när de kom till platsen var mordet redan fullgånget.

En rättspsykiatrisk undersökning är gjord och visade att Masudi inte var allvarligt psykiskt störd vid tiden för brottet – men man bedömde att han gjorde det vid tiden för rättegången. Hans addvokat ansåg dock att Kikuni Masudi var störd under mordet och begärde en överprövning av det rättspsykiatriska utlåtandet. Socialstyrelsens rättsliga råd gjorde om undersökningen och kom fram till att Kikuni Masudi inte var allvarligt psykiskt störd. Därmed var fängelsestraff det enda tänkbara.

Domstol

Umeå tingsrätt, okänt mål nr.

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt