tisdag 3 maj 2011

Sosse åtalas för sexuellt ofredande tar timeout

Lyssna: Bohlin: "Jag har tagit en kvinna på brösten"

BORÅS En socialdemokratisk toppolitiker i Borås åtalas för sexuellt ofredande efter att ha tafsat på en yngre kvinna vid ett krogbesök i april och då polisen anlände till platsen hänvisade han till sin höga ställning.

Det var en lördagskväll i början av april som polisen larmades till restaurang Brasseriet. Mannen står då utanför och kvinnan i  25-årsåldern uppger att han på dansgolvet plötsligt går fram till henne och tar hårt på hennes bröst och ”gnuggar runt” medan han småler. Hon bänder bort hans händer då han inte släpper frivilligt och då kvinnans vänner går fram till honom och skäller skrattar han och frågar ”Varför är ni så arga brudar?”.

Kvinnan upplever händelsen som mycket kränkande och pekar ut mannen på plats för polisen.

Politikern är rejält berusad och berättar för polisen att han är ”jävligt bra på att dansa” och menar att han kanske råkat komma åt kvinnans bröst då han utförde sina moves. Vidare menar han att det hela inte är något att gå vidare med och är snabb med att berätta att han är en högt uppsatt politiker i Borås. Svaret från polisen blir att det är ointressant.

Rättegången kommer att hållas i sommar.

Timeout

Bengt Bohlin, aktiv inom kommunpolitiken i Borås i många år – bland annat som vice ordförande i stadsdelsnämnd Väster och ledamot i kommunfullmäktige – väljer nu att ta time out från sina uppdrag.

Om kvällen ifråga berättar han att den började på ett annat ställe och han kände sig glad och upprymd efter fyra-fem öl. Kvinnan hade han försökt ta tag i för att dansa med men hon blev arg.

– Jag förstod inte varför hon var arg, men jag lämnade dansgolvet med en gång och gick ut. Efter en stund kom en vakt och vinkade fram mig till en polis, berättar Bengt Bohlin.

Han menar att han fick en chock då han fick veta vilka anklagelser som riktats mot honom och han hävdar att det inte alls gått till så som kvinnan beskriver det.

I samtalen som hållits i kölvattnet efter händelsen har bland annat Bohlins alkoholvanor diskuterats.

– Som offentlig person borde jag inte försätta mig i den här situationen. Uppenbarligen har jag problem och nu får jag vara så insiktsfull att jag tar tag i det och bearbetar det. Jag får göra avkall när det gäller alkohol, säger han.

Åtal

Bengt-Arne Bohlin, 640615, åtalas för sexuellt ofredande.

Borås tingsrätt, B 1350-11

Media

BT
BT

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt